Sunday, May 8, 2011

~SuKa - sUkI mEnGgOwEnG kOpOk LeKoR~hahahah~ =D

Mmm...semalam 08.05.2011 member aku ada bawak blik kopok lekorr dri Terengganu, memang laa my favriteee heheheh...pastu apa agi lawan bertolak lee sapa nk menggorengnye, last2 aku gak laa yg gorengg,dah la guna dapur karen...mmg best laa..sbb kalo masax ngn dapur karen ni paham2 jer la, 2 jam lps tu bru nk bley mkn, memng lembab,almaklum laa duduk hostel mana bley bwax dapur gas kt hostel ..kikiki.....hah!x yah nak sembang byk ,jom tgok camna aku goreng kopok lekor jd ke x jd?meh2 kita tengok...hahahah =D


So,firstly sediakan bahan2 seperti :-
...Kopok lekor yg d import dr trengganu (semua jenis kopok lekor,jgn bantai kopok Super ring plak) hehehehee ...




Pastu, mesti kna ada minykan...kalo x da minyak cam na nk gorengg...=)



haa...nie special cikit,aku letak lada kt dlm aku punya kopok lekor, rasa dia..mmg best pedas2 n hot2 ckit...hikhikhik (main hentam bubuh jer)


Ok..cara2 nk goreng plakkk...JENG....JENG...JENG!!! =) hoho




First..letakan belanga di atas dapur karen (kalo guna dapur gas lagi cepat masax,n cepat2 korang bley mkn)



Masukan minyak Seri Murni ( nak minyak Seri Murni gak,kalo x da minyk nie pegi beli,prmote2....hahah)



masukan 1 persatuu,sebb nk test minyak daa panas ke bloom.. (secara sopan santun yeee) ^__^



Pastu,kacau2 nk terbalikan kopok tuu...takut nt sebelh jer masak..lebih Afdhal kacau dengan sudu yee...hahahah =D



haaaa...masukan sedkit serbuk lada hitam ke dlm kopok lekor untuk menmbahkn pedass (sapa yg suka pdas, boley taruk bnyk ckitt laaa...) >''<


Tunggu sehingga warna kopok kekuningannn...nyum3 ~('o')~



Agak2..warna dia daa jd camni...boley laa angkat...yee.. =)



Masukan kopok anda ke dlm pinggan,dan bley laaa dihias sesuka & sesuki hati andaaa....hohoho ^O^...





TARARRRR!!!!!!!!!   Mempersembahkn hidangn istimewaaa iaitu "Kopook Lekorr berLada" yg di goreng sdn.bhd oleh Cheff Fiqry ...hohoho ( konon bangga la nie,hahah,setakt greng kopok sapa pun boley goreng,hahah).....





HaaaHHHH!!!! jadi jugak hasil penggorenganku...hahahhah,Pepepon, mmg puas ati laaaa ,kopok lekor aku licin dikerjakan oleh member bilik n bebudak bilik sebelah pun join sekaki,memang pesta mkn kopok laa malaam tuuu...hahahah....Time nk basuh pinggan, periuk, belanga semua tuu aku serahh kt member aku laaaa plakk...sebb aku daa bertungkus - lumus goreng kn..diowang laa plak basuhhh...kuikuikui =D... Last skali, SELAMAT MENCUBA MENGGOWENG KOPOK LEKORR di rumah mahupun d mana jua anda berada!!!! ^____^   




p/S : Kopok lekor Terengganu memang BEST! Kalo gi terengganu tuu jgn lupa beli kopok lekor taauu.... =)



6 comments:

  1. sedappnyeee....sonok klo pasal mkn2 nie hang no...!

    ReplyDelete
  2. hahah...tq laaa ,coz beli kopok nie... ^_^ nyummm3......

    ReplyDelete
  3. SEDAPNYAA FIK....NAK SIKIT...MASUK BLOG AKU SAMA OII..HAZZUAN.BLOGSPOT.COM

    ReplyDelete
  4. haaa...nnt kita masak sama2...ingat dak yg kita buat kek batik kt umah hg x jd tuuu...hahahaah... =D

    ReplyDelete
  5. hahah.... hari nie kita makan air lior goreng pedas plk...^__^ heheh

    ReplyDelete
  6. waa..sedap ker dawin...nk rase laa..haha =D

    ReplyDelete